Wat is het belang van een gebruiksvriendelijk design voor je site?

Als je op een website komt wil je dat alles duidelijk, gebruiksvriendelijks en mooi eruitziet. Ook als je zelf een website beheert of een website hebt wil je dat alles voor een klant duidelijk en goed eruitziet. Om een gebruiksvriendelijke website aan te bieden moet je op een aantal dingen letten. Deze tips en tricks vind je in deze blog!

Homepagina

Als er iets van groot belang is het de homepagina. Dit is het eerste wat mensen zien en waar de bezoeker beslist op jouw pagina te blijven of zich te verplaatsen naar andere website. Een homepagina moet dus een gebruiksvriendelijk design hebben om goed over te komen. Vaak zien wij bij het open klikken van de website erg lelijke of onduidelijke plaatsen, probeer dit echt te voorkomen. Hierop knapt zeker 60% van jouw bezoekers op af. Er moet bij de eerste oogopslag gelijk bekend zijn wat doet jouw bedrijf, wat bieden ze aan en waar kunnen de bezoekers informatie vinden.

Telefoon

Wat vaak vergeten wordt is dat veel mensen ook hun telefoon je website opzoeken. Websitemakers besteden hier geen aandacht bij de landingspagina maken. Hierdoor zie je dat daar vaak veel fouten inzitten en het niet soepel loopt, ook hierdoor verlies je weer meerdere klanten. Wat daarnaast ook niet vergeten moet worden is dat je veel verschillende soorten telefoons hebt waardoor je dat allemaal moet testen hoe het staat en of het klopt.

Ook is het goed te kijken naar welke website software wil je gebruiken, soms kunnen bepaalde elementen in de website software goed aansluiten bij jouw behoeftes.

NAW-gegevens

Vaak ben je verplicht gegevens als bedrijf je NAW-gegevens (algemene voorwaarden, privacy statement en eventuele disclaimer) op je website te vermelden. Let op dat deze duidelijk zichtbaar zijn.

Zoekmachine belang

Bijna geheel Nederland zit op de zoekmachine ‘Google’, dit is niet erg maar hier moet wel aandacht aan besteed worden. Om gevonden te worden in Google moet je wel zorgen dat je zichtbaar bent. Zeker bij het opzetten van een landingspagina is het van belang dat je overlegt met je website maker op welke zoekwoorden jij gevonden wilt worden, hierop kan je dan extra sturen en word je beter gevonden. Zoekwoorden noemen ze ook wel keywords en laten zien wat past bij jouw bedrijf en welke producten/diensten je aanbiedt.

Verschil links en rechts

Het klinkt misschien gek maar er is weldegelijk verschil tussen informatie links of rechts plaatsen op je website. Het is namelijk bewezen dat lezers van linksboven naar rechtsonder lezen en dan van linksonder naar rechtsboven, dit betekent dat als jouw website linksboven niet boeiend en pakkend is je de helft van je klanten verliest. Belangrijke en interessante dingen plaatst je dus linksboven om je klant op de website te houden en jouw product/dienst aan te schaffen.